Thursday 16 November 2017

5 LAUTAN UTAMA


Lautan Pasifik, lautan yang terbesar, juga sampai ke utara dari Lautan Selatan ke Lautan Artik. Ia merangkumi jurang antara Australia, Asia, yang Amerika dan Oseania. Lautan Pasifik bertemu dengan selatan Atlantik Amerika Selatan di Cape Horn.
Lautan Atlantik, yang kedua terbesar, bermula dari Lautan Selatan antara Amerika Selatan, Afrika, Amerika Utara dan Eropah, ke Lautan Artik. Atlantik bertemu selatan Lautan Hindi di Afrika di Cape Agulhas.
Lautan Hindi merentangi ke utara dari Lautan Selatan ke India, antara Afrika dan Australia. Lautan Hindi menyertai Lautan Pasifik di timur, berdekatan dengan Australia.
Lautan Artik adalah yang terkecil daripada lima lautan. Ia menyertai Atlantik berhampiran Greenland dan Iceland dan menyertai Pasifik di Selat Bering. Ia terhampar di Kutub Utara, menyentuh Amerika Utara di hemisfera Barat dan Scandinavia dan Siberia dalam hemisfera Timur. Lautan Artik sebahagiannya ditutupi ais laut, sempadan aisnya pula berbeza-beza mengikut musim.
Lautan Selatan adalah lautan cadangan sekitar Antartika, dikuasai oleh Arus Lilitan Antartika, umumnya Lautan Selatan berada di enam puluh darjah latitud selatan. Lautan Selatan sebahagiannya dilitupi ais laut, sempadan aisnya juga berbeza-beza mengikut musim. Lautan Selatan adalah yang kedua paling kecil daripada lima lautan.

No comments:

Post a Comment